x تبلیغات
سایت خبری مهام

بررسی بالکن، تراس و ایوان

 تفاوت بالکن، تراس و ایوان

بالکن، تراس و ایوان، سه واژه بسیار پرکاربرد در معماری امروزی است که اغلب معماران عزیز تفاوت میان این سه واژه را نمیدانند. در این نوشته کوتاه قصد داریم با تعریف این سه واژه تفاوت میان آنها را توضیح دهیم.
 
بالکن چیست؟
بالکن فضایی است که دارای دو ویژگی باشد: اولا زیر آن محدود به فضای بسته ای نباشد، ثانیا از دو تا سه طرف مستقیما به فضای آزاد راه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیشه بالکن به آدرس https://www.jahannamabalcony.com مراجعه فرمایید.
 
ایوان چیست؟
ایوان فضایی است که دارای دو ویژگی است: اولا، مسقف است؛ ثانیا، فقط از یک طرف با فضای باز در ارتباط است.
 
تراس چیست؟
تراس فضایی است که دارای دو ویژگی باشد: اولا، زیر آن محدود به فضایی بسته بوده و در واقع سقف یک فضای دیگر است؛ ثانیا، سقف نداشته و روباز است. به تاس ، “مهتابی” نیز میگویند.
 
 
تفاوت بالکن و ایوان چیست؟
بالکن از دو یا سه طرف با فضای باز در ارتباط است، اما ایوان فقط از یکطرف با فضای باز ارتباط دارد
 
تفاوت بالکن و تراس چیست؟
اولا- بالکن مسقف است، اما تراس مسقف نیست.
 
ثانیا – زیر بالکن محدود به فضای دیگری نیست (معلق است)، اما زیر تراس فضای بسته دیگری است (بام طبقه زیرینش است)
 
 

تراس چیست؟ بالکن چیست؟

خیلی از افراد هستند که دوست دارند تفاوت بالکن و تراس را در معماری بدانند، برای بخش‌های مختلف خانه از نظر معماری نام‌های متنوعی انتخاب شده که شاید در ظاهر یک معنی داشته باشند، اما در حقیقت تفاوت‌های کوچکی در ان‌ها دیده میشود مثل بالکن و تراس که در ادامه تفاوت آن‌ها را با هم بررسی میکنیم.
برخی از افراد بالکن و تراس را یکی میدانند و معتقدند که تفاوتی با هم ندارند، اما بد نیست بدانید بالکن و تراس تفاوت‌هایی با هم دارد که در ادامه مشاهده میکنید.
بالکن را میتوان از الحاقات آپارتمان‌ها دانست که در واقع فضایی دارای سقف است و از یک طرف یا دو طرف رو به فضای بیرون دارد، به بخش‌های بسته بالکن نیم دیوار و نرده میگویند. لازم است بدانید مساحت بالکن در مساحت آپارتمان محاسبه میشود.
تراس که نام دیگر آن بهار خواب است به فضایی غیر مسقف و بدون سقف در معماری گفته میشود که مساحت آن ربطی به مساحت آپارتمان ندارد. تراس‌ها برای اوقات فراغت و استراحت بسیار مناسب هستند.
تراس و بالکن‌ چه فرقی با یکدیگر دارند؟
بالکن،‌ بخشی از یک ساختمان است که معمولاً از دیوارهای ساختمان دارای بیرون زدگی است‌.
اما اگر از دید معماری بخواهیم به آن نگاه کنیم بالکن از الحاقات آپارتمان‌ها محسوب می‌شود که مساحت آن در مساحت آپارتمان و بنا محاسبه میشود.
بالکن ها فضاهایی مسقف هستند که حداقل یک طرف آن رو به فضای بیرونی دارند،
گاهی بالکن‌ها دو طرف و گاهی سه طرف باز رو به فضای مجاور دارند.
در این فضا قسمت‌های بسته فضا شامل نیم دیوار، نرده و یا ترکیب این دو با دیوار است.
تراس
معادل فارسی کلمه تراس در زبان فارسی بهار خواب است.
اما از دیدگاه معماری تراس به فضای الحاق شده به آپارتمان گفته می‌شود غیر مسقف است و جز مشاعات محسوب میشود.
در نتیجه مساحت تراس‌ها در محاسبه‌ی مساحت آپارتمان‌ها دخالتی ندارد.
بطور کلی ایوان، تراس، بالکن فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می‌دهند که در صورت نشستن کاربر در آن بتواند به فضای حیاط و یا منظره‌ی بیرونی مسلط شود و از زیبایی‌های آن بهرمند شود.
تفاوت اصلی تراس و بالکن
بالکن مکانی مسقف می باشد و تراس مکانی غیر مسقف است .در حالت کلی و عموما تراس جزمشاعات بنا می باشد .
ولی بالکن همواره جزو مساحت آپارتمان به شمار می آید مثلا آپارتمانی به مساحت ۸۰ متر مربع بانضمام تراسی به مساحت ۵ متر مربع اما در خصوص بالکن گفته می شود مثلا آپارتمانی به مساحت ۹۵ متر که چهار متر مربع آن بالکن است.
جهت بررسی مفصل تر بندهای ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ دستورالعمل تفکیک آپارتمان در ادامه آورده شده است .
 
بندهای دستور العمل تفکیک آپارتمان-تراس و بالکن
بند ۱۸ -غیر مشاعات
 
بالکن غیر مسقف ( تراس یا ایوان ) که در فضای حیاط و یا شارع پیشرفتگی دارد اعم از این که در گواهی پایان کار هم منظور شده یا نشده باشد
و راه دسترسی به آن برای سایر طبقات وجود ندارد و عرفاً هم جزء بنا است متعلق به آپارتمانی است که به آن متصل و دارای دسترسی است
لکن نیاز به ذکر حدود در صورت مجلس تفکیکی ندارد و باید بعد از تعریف آپارتمان جمله به انضمام تراس یا بالکن غیر مسقف به مساحت .… . متر مربع قید گردد.
بند ۱۹-مشاعات
 
تراس هایی که راه عبور جداگانه دارد و سقف بام طبقه زیرین است و تاسیسات روی آن نصب است طبق گواهی پایان کار با مساحت در قسمت مشاعات ذکر شود.
yektanet-logo-sign
تبلیغ
قالب ونوس | پوسته Venus | قالب وردپرس مشابه سایت همیارآکادمی
قالب ونوس | پوسته Venus | قالب وردپرس مشابه سایت همیارآکادمی
 
مشاهده
بند ۲۰
 
قسمت هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده و یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت های مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادات محل مورد تردید نباشد
بنا براین می توان حق استفاده از کف تراسی که سقف بام طبقه زیرین و متصل به طبقه فوقانی و راه دسترسی آن از طبقه مزبور است و فاقد نصب تاسیسات از قبیل کولر یا لوله بخاری و غیره می باشد و سایر مالکین آپارتمان ها هم به آن دسترسی ندارند به طبقه متصل که راه دسترسی به آن دارد اختصاص داد ،
لیکن این حق باید در قسمت مشاعات صورت مجلس تفکیکی و سند انتقال و سند مالکیت طبقه مزبور با قید این که مالک طبقه متصل به تراس حق احداث بنا و تغییر وضعیت را ندارد مرقوم گردد.
بررسی ایوان در کنار تفاوت تراس و بالکن
در ادامه تفاوت تراس و بالکن به بررسی ایوان می پردازیم . ایوان به محلی که در بخش بیرونی ساختمان‌های مسکونی ساخته می‌شود.
در آپارتمان معمولاً با ایوان برخورد نمی‌کنیم مگر در خانه‌های ویلایی و ….
ایوان یکی از اجزای مهم در معماری سنتی هست که ریشه آن به دوره اشکانیان بر می‌گردد.
ایوان‌های سراسری قدمتی بیشتر از اشکانیان دارند و سبک معماری پارتیاین چنین بوده است.
ایوان فضایی است میانی‌، بین بیرون و درون. فضایی است که به خاطر ارتفاع آن از زمین گرد و غبار مناطق کویری به داخل خانه راه پیدا نکند.
بطور کلی ایوان فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می‌دهد که اگر انسان نشسته در ایوان و فضای داخل باشد بتواند به حیاط مسلط شود و گل‌ها و گیاهان و حوض و آب را مشاهده کند.
تزئینات زیبای ایوان‌ها علاوه بر حس زیبایی‌، حس استواری و صلابت را هم به همراه می‌آورد چرا که این طرح و نقش‌های زیبا، باید سال‌ها پایدار بماند.
نحوه محاسبه زیر بنا بالکن و تراس
ایوان و بالکن در محاسبه سطح زیر بنا در صورتی که از یک طرف بسته باشد ۱/۲مساحت آن و چنانچه طرفین بسته باشد ۲/۳مساحت و چنانچه کلیه جهات آن به وسیله دیواره شیشه یا شبکه مسدود شده باشد تمام سطح آن جز سطح زیر بنا محسوب می شود.
 
صفحه قبل 1 صفحه بعد